Pluspunt
Trajectvoorziening is de verzamelnaam voor alle vormen van extra ondersteuning buiten het reguliere onderwijsproces (in de klas). Deze ondersteuning is voor leerlingen die daar een indicatie voor hebben. Binnen de trajectvoorziening hebben wij verschillende trajecten die worden aangeboden. Leerlingen kunnen voor deze trajecten of een combinatie worden aangemeld via de mentor.
De meeste trajecten worden vormgegeven in het trajectlokaal, oftewel het Pluspunt. Dit lokaal bevindt zich op de eerste verdieping, lokaal 102. Door de vormgeving van het lokaal is er voldoende ruimte voor leerlingen om rustig te werken. In dit trajectlokaal is de hele week een studiecoach aanwezig. Leerlingen zijn altijd welkom voor een rustmoment, een praatje of een concrete vraag rondom studievaardigheden.
Aanmelding voor Pluspunt gaat via de mentor. De mentor stelt in samenspraak met de leerling en eventueel ook ouders een hulpvraag op. Deze hulpvraag wordt ingediend bij de ondersteunings-coördinator en de coördinator van Pluspunt. Vervolgens worden ouders en leerling via de mentor op de hoogte gebracht van het gekozen traject.
De trajecten die binnen Pluspunt geboden worden zijn:
NT2
Leerlingen met een anderstalige achtergrond die daardoor problemen ondervinden bij het volgen van de lessen komen in aanmerking voor NT2 begeleiding. Deze begeleiding wordt in een kleine groep geboden.
Huiswerkklas / studiecoaching
In de huiswerkklas krijgen leerlingen de gelegenheid om in een rustige, prikkelarme omgeving hun huiswerk te maken. Er is een studiecoach aanwezig die de leerlingen helpt bij de opstart en waar vragen aan gesteld kunnen worden. De coach kan geen vakinhoudelijke vragen beant-woorden maar helpt de leerlingen in hun leerproces op weg. Tevens zijn er leerlingen die wel zelfstandig hun huiswerk kunnen plannen en organiseren, maar die vooral gebaat zijn bij een rustige plek. De huiswerkklas is elke dag het 7e en 8e lesuur geopend. Leerlingen die eerder uit zijn en ook graag gebruik maken van de huiswerkklas kunnen dit bij de mentor aangeven. Deze kan in overleg met de coördinator trajectvoorziening naar een maatwerkoplossing kijken. Regelmatig wordt er in de huiswerkklas op thema begeleiding aangeboden. Bijvoorbeeld aandacht voor mindmappen, aandacht voor planning, aandacht voor samenvatten. Leerlingen kunnen ook een afspraak maken met de studiecoach dat ze in de huiswerkklas aan een specifiek thema komen werken.
Grip op je stress
Grip op je stress is de vervanger van de voormalige faalangst- reductietraining en gaat dieper in op de stress die vaak ten grondslag ligt aan onzekerheid rondom toetsen. Grip op je stress wordt in een kleine groep van maximaal 15 leerlingen geboden. De mentor kan u informeren over in welke periode deze training wordt aangeboden.
Leerlingbegeleiding
Voor leerlingen die op sociaal-emotioneel gebied een daling in hun welbevinden ervaren is er de mogelijkheid om met een leerlingbegeleider / vertrouwenspersoon te praten. Deze trajecten zijn kortdurend (6 afspraken). Hulpvragen zijn heel divers: gevoelens van onzekerheid die het dagelijkse functioneren op school belemmeren, problemen in de thuissituatie, rouwverwerking. Aanvullend hierop zijn leerlingen altijd welkom voor een kort gesprek in het trajectlokaal.
Time-out
Er zijn leerlingen die gebaat zijn bij af en toe een korte time-out uit de klassensituatie. Dit kan zijn omdat zij overprikkeld zijn geraakt, doordat zij in een ongewenst conflict terecht zijn gekomen waar zij niet uit kunnen komen op dat moment of omdat zij juist preventief escalatie willen voorkomen. Deze leerlingen krijgen via de ondersteunings-coördinator / orthopedagoog altijd toegang tot het traject-voorzieningslokaal. De aanvraag voor een time-out wordt door de mentor bij de ondersteunings-coördinator gedaan. Met de leerling wordt afgesproken hoe de time-out eruit komt te zien.