Terug naar Algemeen

Overgangsnormen 2024-2025

UITGANGSPUNTEN BIJ DE OVERGANGSNORMEN

Doubleren op het Mondriaan is geen recht. Dit omdat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het nauwelijks een positief effect op de ontwikkeling van het leervermogen heeft. Als het voorkomt, heeft dit het karakter van allerlaatste mogelijkheid. Meestal is het dan omdat het nog verre van duidelijk is wat voor een leerling de juiste plek is om het onderwijs voort te zetten. Elk schooljaar wordt door een vergadering van leraren die les geven aan de leerling beslist of deze kan overgaan en naar welke klas. Beslissingen van deze vergadering zijn bindend.

We houden bij toepassing van de normen met de volgende aspecten rekening:

  • Overgangsnormen zijn een richtlijn, bedoeld om docenten in de overgangsvergadering te helpen tot een beargumenteerde mening te komen voor het geven van een advies over de juiste plek waar de leerling het jaar erna kan gedijen.

  • Doel van de overgangsvergadering is in (vrijwel) alle gevallen bevorderen naar het voor de leerling passende (en dus: kansrijke) niveau. Een keuze voor doubleren moet, naar het oordeel van (het merendeel) de docenten, in het belang van (leerproces van) de leerling zijn.

  • Een onvoldoende rapport is automatisch een te bespreken rapport omdat een afwijzing van bevordering ook altijd van een advies vergezeld moet gaan.

  • Leerlingen in dezelfde jaarlaag op dezelfde afdeling met dezelfde reeks punten worden elk, ondanks dit soort overeenkomsten, altijd als een individu beschouwd met alle verschillen van dien. Zodoende kunnen leerlingen met gelijke rapportlijsten er geen aanspraak op maken dat, louter gekeken naar de getalsmatige gegevens, de overgangsvergadering tot dezelfde uitkomst moet komen.

  • In bespreking gebrachte leerlingen krijgen van docenten een stem op grond van het totale beeld, waarbij een vakdocent het perspectief op succes in het oog houdt, dus dan niet uitsluitend voor het eigen vak.

KLIK HIER voor het bestand: Overgangsnormen 2024-2025