Terug naar Ondersteuning en veiligheid

Pestprotocol

Alle scholen streven een veilige leeromgeving na waarin leerlingen samen leren in een prettige en positieve sfeer. Leerlingen die gepest worden ervaren de leeromgeving niet meer als veilig. Middels dit pestprotocol willen aangeven hoe wij op Hooghuis locatie Mondriaan College omgaan met pesten.

Pesten is een universeel probleem dat bijna op alle scholen in de wereld voorkomt. Pesten is van invloed op de gezondheid en ontwikkeling van kinderen en kan zelfs op latere leeftijd invloed hebben op het dagelijks functioneren (www.pesten.nl).

Op locatie Mondriaan College werken wij op verschillende manieren aan het voorkomen en verminderen van pestgedrag.

Voorkomen: Het hanteren van duidelijke afspraken en regels. Het aanbieden van weerbaarheidstraining om een positief groepsklimaat te bevorderen. Samenwerking met ouders.
Verminderen: Signalering van pesten. Herstelgericht werken. Samenwerking met ouders.

Voorkomen van pesten
Het Mondriaan College kent vijf regels voor de dagelijkse omgang:
1. Ik toon respect.
2. Ik heb zorg voor mijn omgeving.
3. Ik houd me aan afspraken.
4. Ik werk mee aan goed onderwijs.
5. Ik help anderen.

Deze regels gelden voor alle leerlingen en medewerkers van het Mondriaan College. Aanvullend op deze regels worden er in de onderbouw door de mentor afspraken met de klas gemaakt over hoe met elkaar om te gaan. Voorbeelden van afspraken zijn:
• Je accepteert elkaar zoals iedereen is.
• Met elkaar vorm je een klas en iedereen mag onderdeel zijn van de groep.
• Als je iets van iemand wilt lenen, vraag je dat eerst even.
• Spreek aardig tegen elkaar, we zeggen geen lelijke dingen tegen elkaar.
• We bedreigen elkaar niet.
• Bij ruzies proberen we elkaar te helpen om er samen uit te komen.

Verminderen van pesten
Ondanks afspraken met elkaar gebeurt het toch nog dat er wordt gepest.
Op het moment dat het helder is dat er sprake is van pestgedrag zijn er de volgende afspraken:
• Incidenteel pestgedrag wordt door de vakdocent of mentor besproken met de leerlingen, zowel met de direct betrokkenen als de klas. Er worden afspraken gemaakt om herhaling te
voorkomen.
• Bij herhaald pestgedrag worden de ouders van de leerlingen ingelicht en wordt er een afspraak gemaakt voor een herstelgesprek tussen enkele leerlingen of met de klas.
• Bij onvoldoende effect volgt er een gesprek met leerlingen en ouders op school om afspraken te maken over hoe nu verder. Doel van deze afspraken is dat het pestgedrag stopt en dat zowel de gepeste als de pester weer in een normale verhouding met elkaar om kunnen gaan.

Samenwerking met ouders
Belangrijk bij zowel de preventie als vermindering van pesten is de samenwerking tussen ouders en school. Op het moment dat ouders op de hoogte worden gebracht door de mentor dat er sprake is van pestgedrag verwachten wij dat dit thuis met de leerling besproken wordt.
Ouders hebben ook een signaleringsfunctie. Veel pesten gebeurt op social media. Als school hebben wij daar minder zicht op. Wij verwachten dat ouders regelmatig meekijken met hun kinderen naar wat zij doen op social media of in ieder geval bespreekbaar maken wat het gevaar is van social media. Als ouders signaleren dat hun kind het slachtoffer is van pesten door klasgenoten kunnen zij de mentor benaderen om te overleggen of de school hierin ouders en leerling kan ondersteunen.

Anti-pestcoördinator
Op het Mondriaan college is er een pestcoördinator aangesteld, Sarah Molenkamp (s.molenkamp@hethooghuis.nl). De pestcoördinator heeft als taak het pestbeleid van het Mondriaan verder te ontwikkelen en de uitvoering ervan aan te sturen. Dit doet de pestcoördinator door samen met de ondersteuningscoördinator het beleid op te stellen, speerpunten per schooljaar te benoemen en mentoren te adviseren in concrete situaties.

Herstelgericht werken
Het Mondriaan College werkt sinds dit schooljaar met de methodiek van het herstelgericht werken, ook wel herstelrecht genoemd. Bij deze methodiek is het uitgangspunt dat ‘dader’ en ‘slachtoffer’ gezamenlijk tot een oplossing van het conflict komen. Onder leiding van een gespreksleider gaan zij samen het gesprek aan en komen zij samen tot een oplossing. Gesprekken zijn mogelijk met twee leerlingen, maar ook met kleine groepen en met klassen. Gesprekken kunnen eenmalig plaatsvinden, maar er kan ook structureel een aantal gesprekken gepland worden, dit laatste gebeurt vaak bij problemen in een klas.