Terug naar Passend en inclusief onderwijs

Basisondersteuning

Basisaanpak  

Bij passend en inclusief onderwijs zetten wij het perspectief van de leerling voorop. Dat betekent dat zij voelen dat ze erbij horen. Daarbij geven we ook aandacht aan de context waar de leerling zich in bevindt. Die context zorgt uiteindelijk voor ruimte en mogelijkheden om zo veel mogelijk in eigen tempo te leren en te ontwikkelen. Dit vertaalt zich naar een sterke pedagogisch-didactisch basisaanpak van de docent.

Alle leerlingen ondervinden dagelijks de basisaanpak in hun school, die bestaat uit de lessituatie en andere schoolse activiteiten. De meeste activiteiten die scholen voor leerlingen organiseren zijn ingebed in de organisatiestructuur van de school. Activiteiten worden -bij voorkeur preventief- planmatig uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn een goed mentoraat, klassenmanagement, pedagogisch handelen en het aanbieden van proactieve voorlichting. Een belangrijke professional in de basisaanpak is de mentor. Deze persoon “…kent zijn klas…” en is voor leerling én ouders “…het eerste aanspreekpunt…”. In de basisaanpak worden activiteiten voor een klas, deelgroep of individueel ingezet. Kenmerkend voor de basisondersteuning is dat deze geïntegreerd is in het onderwijsaanbod en onderwijsproces en bij voorkeur binnen het klaslokaal.

Basis+trajecten  

Met Basis+ wordt het op het Mondriaan College het totaal aan kortdurende trajecten bedoeld die mogelijk maken dat de leerling succesvol deelneemt aan het reguliere onderwijsproces. De duur en intensiteit is licht van aard. Het is bedoeld voor leerlingen die op zich al aardig in staat zijn de transfer te maken van begeleiding naar de reguliere lessituatie, maar daar wel nog lichte extra ondersteuning bij nodig hebben. Begeleiding  kan gericht zijn op gedrag maar ook op functioneren binnen de lessituatie op didactisch, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk niveau. Deze trajecten worden veelal uitgevoerd in Pluspunt. Pluspunt is herkenbaar binnen de locatie als een zichtbare, laagdrempelige voorziening bestaande uit een fysieke plek voor leerlingen als in ‘huiskamer Pluspunt’ (lokaal 102), maar ook voor docenten met vragen. Pluspunt is altijd bezet door deskundige coaches. Er wordt waar dit van toepassing is volgens een duidelijk, praktisch werkbaar stappenplan gewerkt om signalering, instroom, monitoring, evaluatie en uitstroom te borgen. De ondersteuning is op de eerste plaats gericht op de leerling, maar, zoals gezegd, ook op de professionals.

Dankzij een veelzijdig aanbod kunnen leerlingen met kortdurende, beperkt intensieve interventies hun schoolloopbaan binnen het reguliere onderwijsproces doorlopen.

Hieronder vindt u een uitleg van onze meest voorkomende trajecten:

  • NT2
    Leerlingen met een anderstalige achtergrond die daardoor problemen ondervinden bij het volgen van de lessen komen in aanmerking voor NT2 begeleiding. Deze begeleiding wordt in een kleine groep geboden.
  • Studievaardighedenbegeleiding
    Studiecaardighedenbegeleiding is zoals het woord het al zegt gericht op het versterken van de studievaardigheden.
    Ondersteuning bij planning en studievaardigheden is in eerste instantie een mentortaak in samenspraak met ouders. Veel leerlingen kunnen wel een planning maken, maar vinden het lastig zich daaraan te houden. Wij verwachten dat ouders hier thuis de leerling bij ondersteunen. De studiecoaching is bedoeld voor die specifieke groep leerlingen waarvan de mentor en het docententeam merken dat de reguliere begeleiding van de mentor ontoereikend is.  Deze begeleiding wordt in een kleine groep aangeboden.
  • Huiswerkklas
    In de huiswerkklas krijgen leerlingen de gelegenheid om in een rustige, prikkelarme omgeving hun huiswerk te maken. Er is een coach/docent aanwezig die de leerlingen helpt bij de opstart en waar vragen aan gesteld kunnen worden. De coach/docent kan geen vakinhoudelijke vragen beantwoorden maar helpt de leerlingen in hun leerproces op weg. Tevens zijn er leerlingen die wel zelfstandig hun huiswerk kunnen plannen en organiseren, maar die vooral gebaat zijn bij een rustige plek. De huiswerkklas is elke dag geopend het 7e en 8e Leerlingen die eerder uit zijn en ook graag gebruik maken van de huiswerkklas kunnen dit bij de mentor aangeven. Deze kan in overleg met de ondersteuningscoördinator naar een maatwerkoplossing kijken.
  • Grip op je stress
    Grip op je stress is de vervanger van de voormalige faalangstreductietraining en gaat dieper in op de stress die vaak ten grondslag ligt aan onzekerheid rondom toetsen. Grip op je stress wordt in een kleine groep van maximaal 15 leerlingen geboden. De mentor kan u informeren over in welke periode deze training wordt aangeboden.
  • Leerlingbegeleiding
    Voor leerlingen die op sociaal-emotioneel gebied een daling in hun welbevinden ervaren is er de mogelijkheid om met een leerlingbegeleider/vertrouwenspersoon te praten. Deze trajecten zijn kortdurend (6 afspraken). Hulpvragen zijn heel divers: gevoelens van onzekerheid die het dagelijkse functioneren op school belemmeren, problemen in de thuissituatie, rouwverwerking. Aanvullend hierop zijn leerlingen altijd welkom voor een kort gesprek in Pluspunt.
  • Time-out
    Er zijn leerlingen die gebaat zijn bij af en toe een korte time-out uit de klassensituatie. Dit kan zijn omdat zij overprikkeld zijn geraakt, doordat zij in een ongewenst conflict terecht zijn gekomen waar zij niet uit kunnen komen op dat moment of omdat zij juist preventief escalatie willen voorkomen. Deze leerlingen krijgen via de ondersteuningscoördinator altijd toegang tot het trajectvoorzieningslokaal. De aanvraag voor een time-out wordt door de mentor bij de ondersteuningscoördinator gedaan. Met de leerling wordt afgesproken hoe de time-out eruit komt te zien