Terug naar Geen categorie

FAQ voor ouders: wat betekent dit precies? Antwoorden op veel gestelde vragen:

Hoe kan ik dan mijn kind bereiken als ik gedurende de dag echt contact moet leggen (bv. vanwege een noodsituatie thuis)?
Vanzelfsprekend is onze administratie/leerlingenbalie de gehele lesdag goed bereikbaar, wij kunnen snel berichten doorgeven als er sprake is van een noodsituatie en halen een leerling uit de klas waar nodig. Belt u gerust naar 0412 224190. Zeker in een noodsituatie thuis is het sowieso fijner als een leerling bijvoorbeeld niet via een app slecht nieuws tussendoor leest, maar even door een medewerker wordt opgevangen. Verwacht u dat u een leerling tussendoor moet kunnen bereiken? Geef ook dan in de ochtend al even een seintje naar onze leerlingenbalie, zodat die paraat kunnen staan.

Wat gebeurt er als een leerling toch een smartphone bij zich draagt?
Mocht een leerling toch met een smartphone aangetroffen worden, moet de leerlingen deze inleveren bij de administratie. Elke medewerker kan een leerling vragen de smartphone in te leveren. Die wordt vervolgens door de leerling zelf in de telefoonkluis gelegd bij de administratie. De leerling ontvangt een inleverbriefje en er wordt in SOM-today geregistreerd dat de telefoon is ingenomen. De leerling kan de smartphone aan het einde van de lesdag om 16.15 uur weer ophalen, ook als de leerling al eerder uit is. Hier worden geen uitzonderingen in gemaakt. Mocht een leerling een tweede keer met een smartphone worden aangetroffen, zullen we deze leerling aangeven dat hij of zij een extra dag na moet blijven en wordt er contact opgenomen met ouders.

Als een leerling vlak voor de tweede pauze al uit zou zijn en dan dus de smartphone al uit de kluis heeft gehaald, mag de leerling daar dan wel in de schoolomgeving gebruiken?
Nee, zie punt hierboven. Dit gebeurt natuurlijk niet zo heel vaak, maar een leerling die na het 5e uur al uit is en de telefoon al uit de kluis heeft gehaald, kan gewoon naar huis en loopt niet met een smartphone in het gebouw.

Mogen leerlingen hun smartphone meenemen tijdens buitenlandse reizen/excursies?
Voorafgaand aan de excursie en buitenlandse reis worden er specifieke afspraken gemaakt die passend zijn bij de activiteit. We begrijpen natuurlijk wel dat leerlingen tijdens een buitenlandse reis of excursie wel te bereiken moeten zijn voor ouders en voor docenten.

Wat als voor leerlingen het gebruik van een smartphone medische noodzaak is?
Leerlingen met een ondersteuningsbehoefte voor wie de telefoon een (medisch) hulpmiddel is krijgen na beoordeling van de ondersteuningcoördinator toestemming voor gebruik van hun smartphone en ontvangen een faciliteiteitenkaart via hun mentor.

Hoe moeten leerlingen nu hun rooster inzien en studie- en keuzeuren kiezen?
Het rooster is inzichtelijk via de laptop en ook de studie- en keuzeuren kunnen via de laptop in Zermelo worden aangeklikt.

Waarom volstaat het huidige beleid niet?
Het huidige beleid werkt aardig in de lessen (hoewel ook daar soms nog afleiding ontstaat wanneer de telefoons zoemen of in de telefoontas zitten), maar vereist nu dat alle docenten 6-7 keer per dag de smartphones in laten leveren. Dat is niet erg efficiënt. Belangrijker: de huidige problemen juist in pauzes, tussenuren of wanneer de smartphones niet in de telefoontas zitten ontstaan.

Ik moet wel even schakelen/wennen. Is het echt nodig?
Helaas zien we in de praktijk en uit onderzoeken welk effect de smartphone met alle mogelijkheden heeft. Op dit moment brengen de leerlingen de meeste tijd op school al zonder smartphone door in lessen. We voegen daar pauzes en vrije momenten aan toe, om de sociale context, veiligheid en rust beter te kunnen bewaren. En dat is nodig. Bovendien zijn er voordelen aan te wijzen rondom de psychologische gesteldheid en ontwikkeling van sociale omgang van leerlingen.

Waarom vraagt school de leerlingen niet om de smartphones gewoon helemaal niet meer mee te nemen naar school?
Dat zou nog makkelijker zijn, en natuurlijk is het beleid ‘Smartphonevrije school’. We begrijpen natuurlijk dat zeker de leerlingen die iets verder moeten fietsen of reizen, onderweg wel te bereiken moeten zijn. We willen het niet lastig maken voor ouders om contact met hun kind te kunnen leggen wanneer hij of zij onderweg is of na school gelijk doorgaat naar de sportclub of bijbaan.

Mogen docenten/medewerkers dan nog wel hun smartphone gebruiken?
Docenten en medewerkers geven natuurlijk het goede voorbeeld en zullen niet met een smartphone in lessen, aula, gangen of op het schoolplein aangetroffen worden. De enige uitzondering is voor werknemers die hun smartphone nodig hebben om in te loggen in SOM-today, dat is een handeling die 5 seconden duurt en af en toe in het lokaal nodig is. Medewerkers die voor hun werk moeten bellen kunnen dat in de werk- en kantoorruimtes in het gebouw of in de personeelskamer doen.