PERSBERICHT: Het Hooghuis De Singel bestaat 50 jaar

OSS – De Singel is een ondernemende Hooghuisschool voor Praktijkonderwijs in Oss. Een school waar een bevlogen en betrokken team samenwerkt aan een toekomstbestendig perspectief voor de leerlingen. Jos Vlaminckx startte 50 jaar geleden met een aparte “werkklas” om het voortgezet onderwijs toegankelijker te maken voor meer leerlingen van de lagere school. Nu, 50 jaar later, organiseert De Singel van 21 tot en met 24 mei een feestelijke jubileumweek met op woensdag 22 mei de reünie.

Op 9 mei 1974 start de school als afdeling van de Paulusschool aan de Kapelaan Nausstraat. Daarmee was Oss een school voor Voortgezet Buitengewoon Onderwijs rijker. Jos Vlaminckx werd de eerste directeur van de school en was dit tot 2004.

In 1978 wordt de afdeling een zelfstandige school en heet vanaf dan ‘De Singel’ school voor arbeidsvoorbereiding. Als één van de eerste scholen in Nederland krijgt De Singel in 1999 de licentie “School voor Praktijkonderwijs”.

Samen eropuit

De geschiedenis laat zien dat samenwerking erg belangrijk is voor de groei van de school. In 1994 richt De Singel, samen met 4 andere scholen, de vereniging Netwerk Praktijkonderwijs (NPO) op. Sinds 2003 maakt De Singel deel uit van Het Hooghuis. Door in alle jaren een mooi netwerk op te bouwen van (stage)bedrijven, instellingen en beroepsopleidingen is De Singel nauw verbonden met de regio Oss. Samen met het huidige Koning Willem I College biedt De Singel sinds 2009 de Pro-Entree opleiding aan (voorheen Pro-AKA). Dankzij deze samenwerkingen biedt de school zowel binnen als buiten haar muren belangrijke leerervaringen, die de leerlingen een succesvolle aansluiting geven in de maatschappij. In dit jubileumjaar ontving De Singel onlangs een positieve beoordeling van de onderwijsinspectie.

Positief en midden in het leven

In het toekomstbestendige onderwijs van De Singel streeft de school naar steeds meer inclusie. Directeur Hans Terpstra: “In ons werk bereiden we jongeren voor op zelfstandig wonen, werken en vrijetijdsbesteding. Voor iedereen is er een plek binnen de samenleving. Bij ons doet iedereen mee. Door het onderwijs zo echt mogelijk te maken, geven we onze leerlingen een voorsprong in de wereld van morgen.”

Mooie ontmoetingen

Deze bijzondere mijlpaal laat de school natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Daarom wordt er van 21 tot en met 24 mei een feestelijke jubileumweek georganiseerd. Op het programma staat onder andere een dagje Efteling voor de leerlingen, een verbindende activiteit met stage-relaties, uitdagende themadagen voor alle medewerkers, en een reünie voor oud-leerlingen en oud-collega’s. Terpstra over het jubileumjaar: “Ik kijk het meeste uit naar mooie ontmoetingen, bijvoorbeeld tijdens de reünie.”

Wil jij ook oude bekenden ontmoeten en samen fijne herinneringen ophalen? Kom dan naar de reünie op woensdag 22 mei. Deze vindt plaats aan de Euterpehof 20 in Oss tussen 16.00 uur en 20.00 uur. Aanmelden via desingel.reunie@hethooghuis.nl.

Bron: Klik nieuws regio Oss